کنترل اسناد ISO 9001

کنترل مستندات ISO 9001

انعطاف پذیری و کنترلی که در سیستم مدیریت کیفیت برای کنترل اسناد ISO 9001 نیاز دارید.

کنترل اسناد ISO 9001 برای یک سیستم مدیریت کیفیت ضروری است. اگرچه سازمان‌ها در روشی که برای مستندسازی سیستم مدیریت کیفیت خود (QMS) انتخاب می‌کنند انعطاف‌پذیری دارند، اما این استاندارد تعریف می‌کند که چگونه سازمان‌ها مستندات مورد نیاز را برای نشان دادن برنامه‌ریزی، عملیات و کنترل فرآیندها و پیاده‌سازی و بهبود مستمر QMS توسعه می‌دهند.

 

چرا کنترل های سند ISO 9001 مورد نیاز است؟

سازمان هایی که می خواهند مطابقت با الزامات ISO را برای صدور گواهینامه، ثبت، تعهدات قراردادی یا دلایل دیگر نشان دهند، باید شواهدی مبنی بر اجرای موثر سیستم مدیریت کیفیت ( QMS ) ارائه دهند. شما باید بتوانید شواهد عینی از اثربخشی فرآیندها و سیستم مدیریت کیفیت کلی ارائه دهید. این شواهد عینی ممکن است از طریق مشاهده، اندازه گیری، آزمایش یا ابزارهای دیگر به دست آید.

 

سند بر اساس ISO 9001 چیست؟

اسناد اطلاعات را بهم می رسانند، شواهدی از انطباق ارائه می دهند و امکان اشتراک دانش را فراهم می کنند. اسناد ممکن است به اشکال مختلفی مانند کاغذ، الکترونیک یا تصویر باشد.

ایزو 9001 مستلزم ایجاد، مستندسازی، پیاده سازی و حفظ یک سیستم مدیریت کیفیت و بهبود مستمر اثربخشی آن است. مستندات QMS شامل: یک خط مشی کیفیت مستند و اهداف کیفیت. یک کتابچه راهنمای کیفیت، رویه های مستند؛ اسناد مورد نیاز برای برنامه ریزی، عملیات و کنترل موثر فرآیندها؛ و برخی از سوابق دیگر مورد نیاز استاندارد بین المللی. این استاندارد همچنین به طور خاص مستلزم ایجاد یک رویه مستند، مستندسازی، اجرا و نگهداری است.

گستره مستندات QMS ممکن است از یک سازمان به سازمان دیگر به دلیل اندازه یک سازمان و انواع فعالیت های آن و پیچیدگی فرآیندهای آنها متفاوت باشد.

تمام اسنادی که بخشی از QMS را تشکیل می دهند باید کنترل شوند.

الزامات اسناد عمومی برای ISO 9001

در اینجا مروری بر الزامات اسناد عمومی ISO است:

 

سیاست و اهداف کیفیت مستند

ISO الزامات خط مشی کیفیت را تعریف می کند و ایجاب می کند که خط مشی کیفیت خود یک سند باشد. همچنین الزامات اهداف کیفیت را مشخص می کند.

 

راهنمای کیفیت

دفترچه راهنمای کیفیت نیز سندی است که باید کنترل شود. حداقل محتوای یک کتابچه راهنمای کیفیت توسط ISO مشخص شده است، با این حال، قالب و ساختار کتابچه راهنمای کاربر می تواند بر اساس نیازهای سازمان متفاوت باشد. به عنوان مثال، یک سازمان کوچک ممکن است شرح کل QMS خود را در یک کتابچه راهنمای منفرد، از جمله رویه های مستند، شامل شود، در حالی که یک سازمان بزرگ ممکن است به چندین دفترچه راهنما و سلسله مراتب پیچیده تری از مستندات نیاز داشته باشد.

رویه های مستند

ISO نیاز به رویه های مستند دارد که باید کنترل شوند. این فعالیت ها عبارتند از:

  • کنترل اسناد
  • کنترل سوابق
  • ممیزی های داخلی
  • کنترل محصول ناسازگار
  • اقدامات اصلاحی
  • اقدامات پیشگیرانه

 

اسناد مورد نیاز برای برنامه ریزی، بهره برداری و کنترل موثر فرآیندها

ممکن است برای نشان دادن یک QMS موثر به اسناد اضافی نیاز باشد. این اسناد نیز باید کنترل شوند. نمونه هایی از این موارد عبارتند از:

  • خط مشی کیفیت
  • اهداف کیفیت
  • راهنمای کیفیت
  • نقشه های فرآیند، نمودارهای جریان فرآیند و/یا توضیحات فرآیند
  • نمودارهای سازمانی
  • مشخصات فنی
  • دستورالعمل های کار و/یا آزمایش
  • اسناد حاوی ارتباطات داخلی
  • برنامه های تولید
  • لیست تامین کنندگان تایید شده
  • طرح های آزمایش و بازرسی
  • طرح های با کیفیت

سوابق اضافی

همچنین ممکن است برای نشان دادن انطباق فرآیندها، محصولات و سیستم مدیریت کیفیت بر اساس ISO ، به سوابق اضافی نیاز باشد. در حالی که الزامات برای کنترل چنین رکوردهایی با سایر اسناد متفاوت است، ISO کنترل آنها را الزامی می کند.

 

 

نمایندگی ایزو صفحه ما را در اینستاگرام دنبال کنید