نحوه دریافت گواهینامه ایزو ۱۴۰۰۱

نحوه دریافت گواهینامه ایزو ۱۴۰۰۱

سازمان جهانی استاندارد سازی ایزو چیست؟

What is the International Organizations for Standardiztion?

سازمان جهانی استاندارد سازی یا سازمان بین‌المللی استاندارد یک سازمان غیر دولتی ولی بسیار معتبر می‌باشد. اکثر کشورهای دنیا عضو این سازمان هستند. وظیفه اصلی سازمان ایزو تهیه و تدوین قوانین و دستورالعملهایی می‌باشد که مرتبط با انواع مشاغل و حرفه‌ها می‌باشند. کلمه ISO در زبان انگلیسی به معنای همسو سازی است. استانداردهای سازمان ایزو طوری طراحی شده‌اند که هم حقوق مصرف کنندگان و هم حقوق تولید کنندگان رعایت می‌شود. استانداردهای سازمان ایزو به دو دسته عمومی و تخصصی تقسیم بندی می‌شوند. استانداردهای عمومی قابلیت طراحی و اجرا در تمام سازمان‌ها و حرفه‌ها را دارند ولی گواهینامه‌های تخصصی صرفا برای یک شغل و حرفه طراحی شده‌اند.

 

استانداردهای عمومی و تخصصی ایزو کدامند؟

Which are special purpose and general ISO standards?

ISO 9001 مهم‌ترین و پرکاربردترین گواهینامه‌ از سری استانداردهای عمومی سیستم‌های مدیریتی ایزو می‌باشد. ایزو ۹۰۰۱ تحت عنوان سیستم مدیریت کیفیت موجب افزایش سطح کیفیت محصولات و خدمات می‌شود. ISO 14001 تحت عنوان سیستم مدیریت زیست محیطی و ISO 45001 تحت عنوان سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی و ISO 10002 سیستم مدیریت کیفیت، رسیدگی به شکایات مشتریان ، ISO 10004 سیستم مدیریت کیفیت سنجش رضایت مشتریان ، ISO 10003 سیستم مدیریت کیفیت رضایتمندی مشتریان ، منشور سازمان از دیگر گواهینامه‌های عمومی سازمان ایزو هستند.

ISO 22000 سیستم مدیریت ایمنی در صنایع غذایی ، ISO 13485 سیستم مدیریت کیفیت ویژه تجهیزات پزشکی ، ISO 16949 سیستم مدیریت کیفیت در صنایع خودرو سازی ، ISO 29001 سیستم مدیریت کیفیت نفت، گاز و پتروشیمی از جمله گواهینامه‌های تخصصی منتشر شده از سوی سازمان ایزو می‌باشند. استانداردهای تخصصی ایزو به غیر از اینکه در حوزه‌های مدیریتی تدوین شده‌اند برای محصولات و خدمات نیز تدوین شده‌اند. تمام استانداردهای سیستم‌های مدیریتی بر روی عملکرد فرآیندها و ساختار سازمانی اثر می‌گذارند و مربوط به نوع جنس و محصولات نمی‌شوند.

 

گواهینامه ایزو ۱۴۰۰۱ چیست؟

What is ISO 14001?

برای سازمانی که برای حفظ منافع طبیعی و سرگذشت محیط زیست اهمیت قائل می‌شود در میان گواهینامه‌های عمومی اخذ ایزو ۱۴۰۰۱ بسیار مهم و حیاتی می باشد. الزامات این سیستم مدیریتی به سازمان‌ها کمک می‌کند تا بتواند عملکردها و رفتارهای سازمانی‌اش را در برابر محیط زیست بهبود ببخشند. استاندارد ایزو ۱۴۰۰۱ به شیوه‌ای سیستماتیک به حفظ پایداری منابع طبیعی کمک می‌‌کند و صدمات و لطمه‌های جبران ناپذیر به محیط زیست را کاهش می‌دهد. حفظ آب و هوا و خاک و جلوگیری از آلوده شدنشان برای تمام کشورها بسیار حائز اهمیت می‌باشد و همین امر موجب افزایش سهم سازمانها و شرکتها در بازارهای بین‌المللی افزایش پیدا می‌کند.

 

مراجع صدور گواهینامه ایزو ۱۴۰۰۱

Certification Body Accerdiation for ISO 14001?

مراجع صدور گواهینامه ایزو از جمله مراکزی هستند که به دو صورت خصوصی و بین‌المللی در تمام کشورهایی که عضو سازمان جهانی ایزو هستند فعالیت می‌کنند. مراجع صدور گواهینامه ایزو را با نام Certification Body می‌شناسند که در میان سازمانها و شرکتها با اصطلاح CB نامبرده می‌شوند. هنگامی که CB انتخاب شده از سوی سازمان تحت یک نهاد اعتبار دهنده Accreditation Body اعتبار دهی شود و از طرفی نهاد اعتبار دهنده هم که در اصطلاح AB نامیده می‌شود، عضو انجمن اعتبار دهندگان بین المللی International Accreditation Forum باشد، در واقع گفته می‌شود مرجع صدور گواهینامه ایزو بصورت کاملا معتبر و رسمی فعالیت می‌کند و گواهینامه‌های صادر شده از طرف این مراجع از سطح اعتبار بسیار بالایی برخوردار هستند. ولی اگر مراجع صدور گواهینامه ایزو CB ها تحت اعتبار هیچ نهاد اعتبار دهنده‌ای AB نباشند از سطح اعتباری داخلی و پایین برخوردار می‌باشند. گواهینامه‌های صادر شده از طرف این مراجع را در اصطلاح گواهینامه‌های غیر IAF می‌نامند که از نظر اعتبار اصیل و رسمی نمی‌باشند.

 

مستندات گواهینامه ایزو ۱۴۰۰۱

Documents information of ISO 14001

طراحی نمونه مستندات گواهینامه ایزو ۱۴۰۰۱ یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین مدارکی است که سازمان‌ها و شرکت‌هایی که قصد دریافت گواهینامه ایزو ۱۴۰۰۱ را دارند باید آن را آماده نمایند. نمونه مستندات گواهینامه ایزو ۱۴۰۰۱ در واقع همان قوانین و دستورالعمل‌هایی هستند که سازمان ایزو برای تدوین این سیستم مدیریتی تدوین نموده است. یعنی هر سازمانی با توجه به فرآیندها و ساختار سازمانی که دارد باید نمونه مستنداتش را طراحی نماید. نمونه کلی مستندات سیستم مدیریت زیست محیطی شامل خط مشی کیفیت و چارت سازمانی و فرم‌ها و دستورالعمل‌ها و نمونه روش‌های اجرایی که شامل آموزش و نظارت بر مدیریت و برنامه ریزی برای کاهش آلاینده‌ها و انجام اقدامات اصلاحی و رفع نواقص می‌باشند. مرکز  سپاهان در طی چندین سال سابقه درخشان کاری و تلاش مضاعف توانسته است کلیه مستندات استانداردهای ایزو را از جمله استاندارد ISO 14001 را تهیه نماید و در راستای اهداف مشتری مداری بصورت رایگان خدمت متقاضیان ارائه می‌دهد.

 

 نمایندگی ایزو صفحه ما را در اینستاگرام دنبال کنید