درباره ISO 9001 

درباره ISO 9001

به طور خلاصه ، ISO 9001 استانداردی است که الزاماتی را که یک سیستم مدیریت کیفیت سازمان باید برآورده کند یا از آن فراتر رود تا گواهی شود را تشریح می کند.

برای ارائه تصویری بزرگتر، استاندارد ISO 9001 بخشی از گروه (یا "خانواده") استانداردهای ISO 9000 است. این خانواده ISO بر روی سیستم‌های مدیریت کیفیت (QMS) متمرکز است که به سازمان‌ها کمک می‌کند "اطمینان حاصل کنند که محصولات و خدمات آنها به طور مداوم نیازهای مشتری را برآورده می‌کنند و کیفیت به طور مداوم بهبود می‌یابد."

با این حال، ISO 9001 تنها استانداردی است که الزامات واقعی را فهرست می کند. همچنین تنها موردی است که نیاز به تاییدیه دارد. بقیه 9000 استاندارد فقط دستورالعمل ها و اطلاعات پشتیبانی را ارائه می دهند.

با این حال، ISO 9001 تنها استانداردی است که الزامات واقعی را فهرست می کند. همچنین تنها موردی است که نیاز به تاییدیه دارد. بقیه 9000 استاندارد فقط دستورالعمل ها و اطلاعات پشتیبانی را ارائه می دهند.

 

خانواده ISO 9000

از میان خانواده ایزو9000، ایزو 9001 مهم‌ترین است، زیرا پایه‌ای برای سایر استانداردهای ISO 9000 است.

ISO 9000 دستورالعمل هایی را در مورد مفاهیمی که یک سیستم مدیریت کیفیت را تشکیل می دهند ارائه می دهد. این شامل دو بخش است: اصول، که اصول اساسی مدیریت کیفیت را بیان می کند، و واژگان، فرهنگ لغت اصطلاحات QMS. این استاندارد بسیار مهم است زیرا اطلاعات پس زمینه ای را در مورد چگونگی ساختار و پیاده سازی صحیح یک QMS و به نوبه خود، دستیابی به گواهینامه ISO 9001 ارائه می دهد.

استاندارد ISO 9000 مبتنی بر اصول مدیریت کیفیت است:

     تمرکز بر مشتری

     رهبری از مدیریت ارشد

     تعامل داخلی

     یک رویکرد فرآیندی

     پیشرفت مداوم

     تصمیم گیری مبتنی بر شواهد

     مدیریت روابط

توجه به این نکته مهم است که ISO 9000 تنها یک دستورالعمل است و هیچ الزامی را بیان نمی کند. بنابراین، هر کسی که ادعا می کند "دارای گواهینامه ISO 9000" است، احتمالا قربانی یک اشتباه تایپی شده است.

 ایزو - توسعه و اهمیت

از آنجایی که یک شرکت می تواند اساساً هر نوع سیستم کیفیتی را که بخواهد داشته باشد، مشتریان معمولاً از قبل نمی دانند که آیا سیستم خوب است یا بد. برای کمک، سازمان بین المللی استاندارد ( ISO ) در نظر گرفته است که با استانداردسازی سیستم های کیفیت، این موضوع را اصلاح کند.

پذیرش ISO 9001 ساده است. شرکت ها به طور داوطلبانه قوانین ISO 9001 را اتخاذ می کنند تا نشان دهند که سیستم های آنها بر اساس معیارهای پذیرفته شده بین المللی است، حداقل الزامات کیفیت را برآورده می کند و اساساً "خوب" هستند.

سیستم مدیریت کیفیت (QMS) چیست؟

سیستم مدیریت کیفیت دقیقاً چیست؟ از نظر ایزو ، سیستم مدیریت کیفیت راهی برای سازمان‌ها است تا تعریف کنند چگونه می‌توانند نیازهای مشتریان خود و سایر ذینفعانی را که تحت تأثیر کارشان هستند برآورده کنند. برای استقرار این نوع سیستم، سازمان ها باید ساختار، برنامه ریزی، فرآیندها و منابع خود را برای دستیابی به اهداف کیفی خود هماهنگ کنند.

شایان ذکر است که استانداردهای سیستم مدیریت کیفیت ISO 9001 استانداردهای محصول نیستند. در عوض، آنها بر روی شیوه های مدیریتی خوب متمرکز شده اند که سطوح بالای کیفیت را تضمین می کند.؟

بهتر است این نرم‌افزار QMS را به‌عنوان سیستم‌های فنی در نظر بگیریم که به سازمان‌ها اجازه می‌دهد فرآیندهای مفهومی مشخص شده در تعریف ISO از یک QMS را به واقعیت تبدیل کنند

صرف نظر از تعریف ترجیحی شما، مزایای نرم افزار QMS به ISO 9001 ختم نمی شود. آنها همچنین به شما کمک می کنند تا با سایر مقررات مانند GMP مطابقت داشته باشید.

 

الزامات ISO 9001 چیست؟

به طور کلی، الزامات ISO 9001 کاملاً عمومی هستند. این به این دلیل است که آنها می توانند برای هر سازمان، بزرگ یا کوچک، در هر صنعتی اعمال شوند. توضیح می دهد که چرا بیش از یک میلیون سازمان در بیش از 170 کشور دارای این گواهینامه هستند.

مهمترین مفهوم ISO 9001 ایده بهبود مستمر است. به همین دلیل است که هیچ الزامات خاصی در مورد «کیفیت» پیدا نخواهید کرد. در عوض، شرکت‌ها مجبور می‌شوند تا اهداف خود را خودشان تعریف کنند و سپس برای بهبود فرآیندهای خود برای رسیدن به آن اهداف تلاش کنند. با این حال، یک QMS تایید شده هنوز باید موارد زیر را انجام دهد:

   الزامات سایر ذینفعان را برآورده کنید (به عنوان مثال، الزامات مشتری و استانداردهای نظارتی)

   اطمینان حاصل کنید که کارمندان یک دوره آموزشی با تشریح الزامات کیفیت دریافت می کنند

   فرآیندها، تعاملات و نتایج آنها را تعیین و مستند کنید

   قادر به تولید سوابق برای اثبات برآورده شدن الزامات سیستم باشید

   به طور مداوم بر عملکرد QMS نظارت کنید

   به هر گونه خطری که ممکن است از هر تغییری ناشی شود رسیدگی کنید

   انجام ممیزی داخلی و اصلاح هر گونه مشکل

   به طور مداوم QMS را بهبود دهید

با در نظر گرفتن این موضوع، هدف ISO 9001 ارزیابی این است که آیا یک QMS کار خوبی در مدیریت فرآیندهای شما انجام می دهد و در عین حال می تواند به شما در شناسایی مناطقی که نیاز به بهبود دارند کمک کند. به زبان ساده، ISO 9001 به شرکت ها و سازمان هایی که می توانند یک محصول عالی تولید کنند، کمک می کند تا هر بار محصول عالی بسازند.

 

نمایندگی ایزو صفحه ما را در اینستاگرام دنبال کنید